Így telt hát a SIRESZ elmúlt fél éve az érdek képviselet vonalán és ez vár ránk még tavasszal is.
Kedves Pilóták, Növendékek és SIRESZ tagok!
A SIRESZ még tavaly december közepén benyújtott, a mindannyiunkat fájdalmasan éríntő egészségügyi rendelettel kapcsolatos módosítási indítványa nagy lépést tett a megvalósulás felé vezető úton.
Amikor a közigazgatási perben 2010. február 26-án a bíróság elutasította az általunk is támogatott keresetet lezárult egy korszak. Addig a napig hittünk benne, hogy nincs olyan jogi fórum, ami igazolná a hatóság által képviselt álláspontot, ami szerint számunkra kötelező a "reporvosi". De az ítélet egyben megteremtette az alapot ahhoz, hogy egy egyértelművé vált helyzetből induljunk ki, és immár a valós problémához keressünk valós megoldást. Más szavakkal: ettől a naptól kezdve tudjuk, hogy álláspontunk érvényesítéséhez csak a vonatkozó jogszabály megváltoztatása vezethet el.
Szövetségünk amint lehetőség nyílt rá az új Minisztériumi struktúra felállásával, rendelet módosítási indítványt nyújtott be a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, amiben kérte hogy a class 2 -es repülőorvosi vizsgálat helyettesíthető legyen a jogosítványhoz már megkapott EÜ. alkalmassággal.
A beadványt párhuzamosan véleményezésre megküldtük az NKH -nak is, és arról szakvéleményt kért az NFM is az illetékes főosztálytól. Az NKH -tól megérkezett a válasz. Amiben a
N e m z e t i K ö z l e k e d é s i H a t ó s á g T Á M O G A T Ó
szakvéleményt adott a rendelet tervezetről.
" 1. A javaslattal elvben egyetértek, hiszen hosszú évek óta magam is számos változatban tettem hasonló javaslatokat.
2.A javaslatot repülőorvosi szempontból az alapozza meg, hogy az alkalmassági kritériumoknál a tevékenységgel járó veszély nagyságát kell felmérni egy esetleges hirtelen fellépő cselekvőképtelenség esetén. A közúti járművezetők 1. alkalmassági csoportjába azok a közúti járművezetők tartoznak, akik NEM a közúti közlekedési szolgáltatás keretében közúti járművet, megkülönböztető jelzéssel ellátott közúti járművet vezet, vagy kíván vezetni, valamint, NEM akit közúti járművezetői munkakörben foglalkoztatnak. Tehát az un. úrvezetők, motorosok, akik a közlekedésben nagyságrenddel nagyobb veszélyt jelentő tevékenységet végeznek, mint a siklóernyősök. Amennyiben ők a számukra előírt egészségi követelménynek megfelenek, vélemezhető, hogy a siklóernyős tevékenységgel sem jelentenek fokozott közlekedésbiztonsági veszélyeztetést. A siklóernyősök indokolása alapjaiban helyes.
3. A javaslat azonban túlmegy a rendelet módosítás keretein, mert változás van az elnevezésben és a praeambulumban is, így már új rendelet kiadásáról van szó. Ezzel is teljes mértékben egyetértünk."
A rendelet megszületését egy kb. 2-3 hónapos egyeztetésnek kell megelőznie, és más területeken is jelzett módosítási igényt az NKH, hogy ez mikor kezdődhet meg az az NFM jogalkotási ütemezésétől függ. Ez minden bizonnyal hosszú idő még, de lényegesen kevesebb mint a hiába való hadakozással töltött évek.
Az EÜ. alkalmasság kérdése ezzel minden érintett egyetértését és támogatását bírva elindult a megoldás felé.
Ezzel párhuzamosan benyújtottunk egy rendelet módosítási indítványt ami a starthelyeinket kiemelei a "repülőtér vagy fel és leszállóhely" kategóriából.
Ez jelenleg hasonló véleményezés alatt áll az NKH -nál.
A fenti két beadványunk mellett terveztünk egy a 63/2001 -es műszaki rendelet módosításáról szóló beadvány elkészítését is. De erre végül nem került sor, mert hamarabb nyitotta meg az NFM módosításra a területet és hívott meg annak szakértői csoportjába, minthogy a beadvány elkészült volna. :)
Múlt hét hétfőn kerül bemutatásra az a szakértői anyag, ami összefoglalja, hogy europa más országaiban a területen milyen követelmények alakultak ki, és jellemzően a többség a check meglétét a pilóta felelősségi körében tartja, a gyártó eljárásai szerint, változó megkötések mellett. Ma készült el egy általánosabb és egy a műszaki területre bővebben megfogalmazott koncepció és javaslat csomag. Aminek lényege, hogy a már képzés alatt nem álló pilóták belátásuk szerint végeztethessék el a műszaki átvizsgálásokat.
Az előkészítéshez és támogatáshoz a SIRESZ felállított egy jelenleg 7 fős munkacsoportot aminek feladata lesz a rendeletelőkészítés támogatása, a siklóernyő, PPG és PPG trájk területeken. A szakmai munkába várunk mindenkit, aki konstruktív módon tudja segíteni ezt az órási munkát!
Az előkészítés és folyamat megfelelő fázisában, szeretnénk egy széleskörű szakmai egyeztetésre összehívni Titeket.
Mindemellett elindult az NFM szervezésében egy új légügyi staratégia kialakítása, aminek munkacsoportjaiba a SIRESZ 3 főt delegált.
Így telt hát a SIRESZ elmúlt fél éve az érdek képviselet vonalán és ez vár ránk még tavasszal is.
Ezek a folyamatok hosszúak, de bízunk benne, hogy belátható időn belül eredménnyel járnak.
Sporttársi Üdvözlettel: a SIRESZ csapata
PS: A pg.c2.hu sajnálatos bezárása után sok kísérlet indult új fórumok terén. Jelenleg mi a http://www.repules.cc/ weboldal fórumán keresztül vagyunk elérhetőek, itt várjuk észrevételeiteket, javaslataitokat.
Várhatóan az eTitkár rendszer Csütörtök reggelig nem lesz elérhető.
2021-11-09
Éves rendes Online közgyűlés
2021-10-24
Starthely Vegyes Bizottság közleménye Fedémes használatáról.
2021-07-29
A tavasszal nagyszerű munka kezdődött el a HHH területén, engedélyt kaptunk a repülős területeink kitisztítására.
2021-05-06
Szövetségünk, mint a hazai siklóernyőzés jelentős részének képviselete, reagálva a megjelent információkra és sajtóhírekre, a tragikus eseménnyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást adja ki.
2020-07-08
Az SVB 2020 évi I.körös starthely támogatási pályázatok elosztásáról szóló beszámolója
2020-06-24
2020. január 30. -tól megváltozik a légtérszerkezet
2020-01-29
Tel: +36-20-2957779
2020-01-11
A SIRESZ kapcsolati adatai
2020-01-02
10 év tapasztalata alapján összegyűjtöttük az eTitkár gördülékeny használatának tudnivalóit
2019-12-01