Szövetségünk, mint a hazai siklóernyőzés jelentős részének képviselete, reagálva a megjelent információkra és sajtóhírekre, a tragikus eseménnyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást adja ki.
A siklóernyőzésben az intézkedést kiváltó esemény, a fára szállás, kockázatos, rendkívüli, de nem szokatlan esemény, a felszerelés és a siklóernyők tulajdonságainak köszönhetően ezek az események legtöbbször szerencsés kimenetelűek és sérüléssel sem járnak, mint ahogy most is történt.
A rendelkezésünkre álló információk és beszámolók szerint mind a fára szálló, mind az azt követően leszálló és segítséget adó pilótatársunk, az elvárt és logikus cselekménysort követte.
Ilyen esetekben mindenki kölcsönös érdeke, hogy kommunikáljon a 112 telefonszámon elérhető Segélyhívóval, ahogy az is, hogy valaki, aki pontosan átlátja a helyzetet, leszálljon és lehetőleg a helyszínen segítse a szükséges mentést, pontosan úgy ahogy az most is történt. Ez ad lehetőséget, a segítség szükség szerinti megszervezésére, információ átadásra, de egyben arra is, hogy ha külső segítség nem szükséges, arról az eljáró szervezetek értesüljenek, ezzel értékes mentési kapacitások szabadulhatnak fel.
A súlyos balesetet nem a siklóernyőzés során kialakult helyzet okozta, hanem az, hogy emberek indokolatlan és szakszerűtlen döntéseket hoztak és megdöbbentően cselekedtek.
Az, hogy a Katasztrófavédelem egységei egy eljárásrend szerint járnak el, az természetes. Az is megérthető, ha ebbe az eljárásrendbe nem fér bele, hogy az általuk szükségesnek ítélt mentésbe bevonjanak egy, a siklóernyősök bizalmát élvező, de az eljáró szervezet számára "ismeretlen" ipari alpinistát.
Az már nagyon nehezen érthető, hogy ha a bajbajutott képes az önmentésre, segítésének megszervezésére, és sérülésmentes állapotban, teljes tudatában ezt jelzi is, miért nem fogadható el a saját döntése.
Érthetetlen viszont, hogy a helyszínen a kommunikáló bajbajutott és az őt segítő pilóta szándékával szemben, a pilóta stabil és fenntartható helyzete mellett, indokolatlan és veszélyes intézkedésbe kezdenek, teljesen alkalmatlan eszközökkel, miközben a Tűzoltóságnak van saját, alpintechnikában jártas egysége, és több olyan önkéntes mentő egységgel is kapcsolatban állnak, akik a mentésbe mint saját vagy "ismert" szakszemélyzet bevonhatóak.
Felfoghatatlan, hogy egy helikopter pilóta nincs tisztában azzal, hogy a gépének van rotorszele és annak hatását figyelembe kell vennie.
Rémisztő, hogy ha a mentő szervezetek, rendelkeznek a korábbi esetekben tapasztaltan, szakszerűen eljáró, segíteni akaró és munkájukat hivatásként gyakorló - jelen esetben is jelen lévő és az eseményeket követően segítő - szakemberekkel, mellettük, mellőzésükkel ilyen megtörténhet.
Bízunk benne, hogy az eset érdemben és minden részletében feltárásra kerül, és többé nem lesz lehetséges, hogy egy felkészületlen és a feladatra alkalmatlan egység azoknak a személyeknek és protokolloknak az utasításai alapján járjon el, mások döbbenetes veszélyeztetésével, ahogy az most megtörtént.
Budapest 2020.07.08.
Siklórepülő Szövetség
Zsolnay Péter
a szövetség Titkára
Várhatóan az eTitkár rendszer Csütörtök reggelig nem lesz elérhető.
2021-11-09
Éves rendes Online közgyűlés
2021-10-24
Starthely Vegyes Bizottság közleménye Fedémes használatáról.
2021-07-29
A tavasszal nagyszerű munka kezdődött el a HHH területén, engedélyt kaptunk a repülős területeink kitisztítására.
2021-05-06
Szövetségünk, mint a hazai siklóernyőzés jelentős részének képviselete, reagálva a megjelent információkra és sajtóhírekre, a tragikus eseménnyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást adja ki.
2020-07-08
Az SVB 2020 évi I.körös starthely támogatási pályázatok elosztásáról szóló beszámolója
2020-06-24
2020. január 30. -tól megváltozik a légtérszerkezet
2020-01-29
Tel: +36-20-2957779
2020-01-11
A SIRESZ kapcsolati adatai
2020-01-02
10 év tapasztalata alapján összegyűjtöttük az eTitkár gördülékeny használatának tudnivalóit
2019-12-01