1995. évi XCVII. törvény
a légi közlekedésről
A biztosítás
69. § (1) A nyilvános repülőtér - a közös felhasználású katonai és polgári repülőtér katonai szektorának kivételével -, a lajstromba bejegyzett polgári légijármű, továbbá a magyar tulajdonban lévő, lajstromozásra nem kötelezett polgári légijármű üzemben tartása, valamint polgári légiforgalmi irányító szolgálat által légiforgalmi irányítói tevékenység - harmadik személynek okozott kár megtérítése céljából, a külön jogszabályban meghatározott - felelősségbiztosítási fedezet fennállása esetén végezhető. A nyilvános repülőterek esetében a felelősségbiztosítási fedezet összegét a tárgyévet megelőző három év statisztikai adatai alapján számított átlagos éves utasforgalom alapján kell megállapítani.
(3) A kötelező felelősségbiztosítás az üzemben tartó által a légi jármű vezetésével vagy a fedélzeten egyéb szolgálat teljesítésével megbízott személyek által feladatuk ellátása során harmadik személynek okozott károk megtérítésére is kiterjed.
70. § A kötelező felelősségbiztosítás szabályait a Kormány rendeletben határozza meg.
A légi közlekedésről szoló törvény a lajstromozásra nem kötelezett polgári légijármű üzemben tartását egyértelműen felelősségbiztosítási fedezet fennállásához köti. Annak szabályait rendeletben határozza meg.
785/2004/EK rendelet
2.2 Ezt a rendeletet nem kell alkalmazni a következőkre:
c) lábról indítható repülőgépek (beleértve a motoros siklóernyőket és
sárkányrepülőket)
39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet
2. § (1) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben a harmadik
személyeknek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításnak a
légi jármű maximális felszállótömegétől függően legalább az alábbi
összeghatárokig kell fedezetet nyújtania:
a) 200 kg vagy ennél kevesebb maximális felszállótömeg esetén 10 000 000 Ft
b) 201-500 kg közötti maximális felszállótömeg esetén 25 000 000 Ft
c) 501 kg maximális felszállótömegtől kezdődően 50 000 000 Ft
(2) A légi jármű maximális felszállótömege a légi jármű légialkalmassági
bizonyítványában meghatározott legnagyobb tömeg.
A siklóernyőnek nincs légialkalmassági bizonyítványa, azaz a (2) nem értelmezhető, vitatható hogy ez esetben az a) kategóriára vagy a gyártó által megadott max. terhelésre vonatkoztatva alkalmazandó vagy egyáltalán nem alkalmazható a rendelet.
Álláspontunk szerint, a felelősségbiztosítás megkötése szükséges, hasznos és ezért a SIRESZ annak megkötését tagjai számára javasolja.
4. § (2) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben
légiközlekedési tevékenységet végző légi jármű üzemben tartója
felelősségbiztosításának legalább a következő összeghatárokig kell fedezetet
nyújtania:
a) utasok halála vagy testi sérülése esetére utasonként 30 000 000 Ft, a
teljes légi járműre vonatkozó fedezet tekintetében pedig az utasülőhelyek
számának és az utasonkénti összeg szorzatának megfelelő összeg
7. § (1) A biztosítási fedezet fennállását a biztosító által kiállított igazolás tanúsítja.
(6) A légi jármű üzemben tartója köteles az előírt hatályos biztosítás fennállásáról szóló, az adott légi járműre vonatkozó igazolást a légi jármű fedélzetén tartani és az ellenőrzésre jogosult személynek felszólításra bemutatni. Érvényes igazolás hiányában a légi jármű a légi közlekedésben nem vehet részt.
A biztosításról a biztosító által kiállított igazolással kell rendelkeznünk a repüléshez.
1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről ( külső hivatkozás )
Az Európai Parlament és a Tanács 785/2004/EK rendelete (2004. április 21.) a légifuvarozókra és légi járművek üzemben tartóira vonatkozó biztosítási követelményekről ( külső hivatkozás )
39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról ( külső hivatkozás )
Várhatóan az eTitkár rendszer Csütörtök reggelig nem lesz elérhető.
2021-11-09
Éves rendes Online közgyűlés
2021-10-24
Starthely Vegyes Bizottság közleménye Fedémes használatáról.
2021-07-29
A tavasszal nagyszerű munka kezdődött el a HHH területén, engedélyt kaptunk a repülős területeink kitisztítására.
2021-05-06
Szövetségünk, mint a hazai siklóernyőzés jelentős részének képviselete, reagálva a megjelent információkra és sajtóhírekre, a tragikus eseménnyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást adja ki.
2020-07-08
Az SVB 2020 évi I.körös starthely támogatási pályázatok elosztásáról szóló beszámolója
2020-06-24
2020. január 30. -tól megváltozik a légtérszerkezet
2020-01-29
Tel: +36-20-2957779
2020-01-11
A SIRESZ kapcsolati adatai
2020-01-02
10 év tapasztalata alapján összegyűjtöttük az eTitkár gördülékeny használatának tudnivalóit
2019-12-01