SIRESZ - Siklórepülő Szövetség - Hírek

Hírek

LH-G2/S "Óbuda" légtérkoordinációs javaslatok --- 2011-05-05 04:09:58

LHg2s

A SIRESZ a Hungarocontrol részére megküldte az "Óbudai" légtér koordinációs szerződés, sikeres és gyakorlatban használható, megújításához kidolgozott javaslatait.

A SIRESZ az alábbi szerkezeti módosításokat javasolja a koordinációban a 2005-ös szerződés felélesztéséhez:

I. Alternatív javaslatok az időtartam korlátozásra

I/a felek a LOA-ban megállapodnak, hogy a légtér üzemidejének legkorábbi kezdése UTC 10:00, a mindenkori fix üzemi befejezése UTC 14:30

Előnyök a HC-nél:
- A koordinált légtér rövidebb üzemideje kisebb kapacitás veszteséget okoz
- Tervezhető a visszaállás a koordináció nélküli állapotra
- Tervezhető a pályafordítás vagy annak kockázata
- A rövid időszakra sokkal biztosabb a meteorológiai prognózis beválása, emiatt sokkal kisebb a nem várt pályafordítás bekövetkezésének valószínűsége
- Az egész koordinált üzem átláthatóbb, tervezhetőbb

Előnyök a siklórepülőknél:
- A légtér javasolt üzemideje tartalmazza a távrepülésre tervezhető ideális indulási időpontot
- A HC oldalán jelentkező előnyök miatt a siklórepülők sokkal többször számíthatnak a koordinált légtérre.
- Számukra sokkal hasznosabb a reálisan sűrűn megkapható, rövidebb de ugyanakkor a távrepülés megkezdésére elegendő üzemidejű légtér, mint az elvileg hosszabb üzemidejű, de gyakorlatban ritkábban, bizonytalanabbul megkapható légtér

I/b Ugyanaz mint I/a, de a zárás fix időpontja 1 órával hamarabb UTC 13:30 –kor lenne. Ennek a változatnak a megítélése előzetes konzultációt igényelne a HC-ben az irányítókkal. Az egy órával korábbi befejezés azt célozná, hogy a G2/S légtér már ne szűkítse a TMA kapacitását a kora esti forgalmi löketet kezdetekor. A siklórepülők részéről a rövidebb üzemidő vállalása akkor ésszerű, ha cserében a HC megítélése, nyilatkozta szerint is könnyebben (sűrűbben) adható meg a G2/S légtér.

I/c A LOA szerint a G2/S légtér a rendelet adta lehetőséget teljességgel kihasználva napnyugtáig igényelhető, de évente csak max. 12 alkalommal.
Ez a változat maximálja, ezzel tervezhetővé teszi a koordináció okozta forgalmi kapacitás csökkenésnek a repülőtér éves forgalmára gyakorolt negatív hatását. A „fizető forgalom” így alig találkozik a koordináció esetleges kényelmetlen hatásával, így részükről még ez a változat is kisebb nemtetszést válthat ki.

A felek a LOA-ban az I/a vagy I/b vagy I/c alternatívák egyikére kötnek megállapodást. Különösen a következő (II.) javaslat miatt, szerintem a felek számára az I/a vagy 1/b változat előnyösebb mint az I/c.

II. Javaslat fix koordinált magasságra

Kézenfekvő felismerés de az elmúlt évek koordinációs tapasztalata is azt igazolja, hogy az alanyok által egyébként elfogadott szabályozás érvényesülése, követettsége fordítottan arányos a szabályozás bonyolultságával. Magyarul az egyszerűbb, könnyebben megjegyezhető szabálynak jobb a hatékonysága, mint a kifinomultan illesztett, bonyolult változatnak.
Az előző koordináció idején G2/S-nek háromféle koordinált magassága lehetett. Ezekből a 4500’ (1350m) felső magasságú nem adott elegendő lehetőséget a távrepülőknek. A 6500’ (2000m) felső magasságú megadására a több mint két éves koordinációs gyakorlat alatt mindössze egyszer került sor, azt is csak a civilben vitorlázórepülő SW-nek köszönhettük. Az eddigi érvek együttese miatt azt javasoljuk, hogy a G2/S légtérnek a LOA-ban egyetlen koordinált magassága legyen, mégpedig: 5500’ (1700m) AMSL. Ezt a választást erősíti a következő pontban javasolt légtér-lépcsőház kialakítása is.

III. Javaslat bevezető és kivezető légtér lépcsők kialakítására

Van lehetőség a G2/S légteret a HHH-ról indulók számára a légtérsértés kényszere nélkül elérhetővé tenni. Ehhez elegendő, ha a LOA-ban a HC vállalná, hogy valahányszor megadja a G2/S légteret, megemelt magassággal automatikusan felteszi az irányítói térképre a szomszédos glider légtereket is (azok koordinációja nélkül). Nevezetesen LHSG2/S koordinált légtér megadása esetén mindannyiszor létrehoz egy 3500’ (1050m) AMSL magasságú légteret LHSG1 területén valamint egy 6500’ (2000m) AMSL magasságú légteret LHSG3 területén. Ezzel a G1-G2-G3 lépcsőházzal lehetővé válna a szabályos kirepülés HHH körzetéből a TMA-2 és TMA-1 szektorok irányába.
A javasolt megoldás alkalmazásának óriási lenne mind a gyakorlati, mind a morális hozadéka. Egyrészt azáltal, hogy lehetővé tenné a szabályosan elérhetetlen G2/S igénybevételét, egyben létjogosulttá tenné az egész G2/S koordinációt, másrészt okafogyottá tenné a létező légtérsértő gyakorlatot.

BP-TMA LH-G légterek szerkezete


AZSK

<<< SIRESZ eTitkár >>>

e-mail:
jelszó:

HÍREK, KÖZLEMÉNYEK

<<< hírlevél feliratkozás >>>


eTitkár átmeneti szünet

Várhatóan az eTitkár rendszer Csütörtök reggelig nem lesz elérhető.
2021-11-09

Tovább >>>
k2021

Közgyűlési meghívó 2021

Éves rendes Online közgyűlés
2021-10-24

Tovább >>>

SVB: Fedémes közlemény – 2021 Nyár

Starthely Vegyes Bizottság közleménye Fedémes használatáról.
2021-07-29

Tovább >>>

LHHH Tisztítás 2021.05.06-07. (csütörtök-péntek)

A tavasszal nagyszerű munka kezdődött el a HHH területén, engedélyt kaptunk a repülős területeink kitisztítására.
2021-05-06

Tovább >>>

A Siklórepülő Szövetség (SIRESZ) közleménye, a vértesszőlősi siklóernyős mentés során kialakult tragédiáról

Szövetségünk, mint a hazai siklóernyőzés jelentős részének képviselete, reagálva a megjelent információkra és sajtóhírekre, a tragikus eseménnyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást adja ki.
2020-07-08

Tovább >>>
starthely

Starthely Vegyes Bizottság beszámolója

Az SVB 2020 évi I.körös starthely támogatási pályázatok elosztásáról szóló beszámolója
2020-06-24

Tovább >>>
20Legter

Új világ... változó légtereink

2020. január 30. -tól megváltozik a légtérszerkezet
2020-01-29

Tovább >>>
rebisz

Megváltozott a Rebisz ügyeleti száma

Tel: +36-20-2957779
2020-01-11

Tovább >>>
contact

Kapcsolattartás

A SIRESZ kapcsolati adatai
2020-01-02

Tovább >>>
e5

eTitkár használat - GYIK

10 év tapasztalata alapján összegyűjtöttük az eTitkár gördülékeny használatának tudnivalóit
2019-12-01

Tovább >>>